In 2028 zullen Vervoersbedrijven Arriva, Keolis en Qbuzz het spoorvervoer op de lijn Almelo-Hardenberg verzorgen, nadat Overijssel een aanbestedingsprocedure is gestart voor een nieuwe exploitant.
Het traject Almelo-Hardenberg, momenteel bediend door Arriva met dieseltreinen, staat voor een significante verandering. De huidige dieseltreinen zullen plaatsmaken voor duurzame elektrische treinen, waardoor de betrouwbaarheid van de dienstregeling naar verwachting zal toenemen. De provincie Overijssel heeft een investering gedaan om de elektrificatie te versnellen en heeft steun ontvangen van het Rijk voor de benodigde infrastructuur.
Naast de Almelo-Hardenberg lijn, zijn ook de regionale treindiensten tussen Zwolle en Emmen, de zogenoemde 'Vechtdallijnen', betrokken bij deze concessie. De winnende exploitant zal de al aanwezige elektrische treinen overnemen en deze aanpassen voor voortgezet gebruik gedurende de komende vijftien jaar.
De aanbesteding is gericht op het vinden van een vervoerder die voldoet aan de gestelde doelen en de verwachtingen van de reizigers. Het optimaliseren van treindiensten en het waarborgen van een goede uitvoering van de dienstregeling staan centraal in het selectieproces.
Het enthousiasme is groot bij Martijn Dadema, de gedeputeerde verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in Overijssel, met de aanwezigheid van drie sterke inschrijvers. De provincies streven ernaar om een vervoerder te kiezen die de reizigersbelangen optimaal behartigt.